Les 8 Serotonine

Serotonine is een neurotransmitter die invloed op het geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Serotonine wordt afgegeven door serotonerge neuronen in de hersenen die naar verschillende onderdelen lopen, waaronder de prefrontale cortex (PFC). Dit gebied speelt een belangrijke rol bij onder andere verslaving en agressie.

Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder andere het hongergevoel en de neiging tot slapen wordt door deze stof gereguleerd. Ook kan het een grote rol spelen in de stemming. In het maagdarmstelsel worden de grootste hoeveelheden gevonden, waar het de rol heeft van een hormoon.

Serotonine wordt geproduceerd in de darmen. Daarom is een gezonde darmflora zo belangrijk voor de aanmaak van serotonine. Hierin zitten meer dan 100 miljoen neuronen. Het wordt gemaakt van tryptofaan onder invloed van vitamine B6. Dit is een essentieel aminozuur dat wordt gebruikt bij de eiwitsynthese. Essentieel betekent dat het lichaam dit aminozuur niet kan aanmaken, en dat het daarom in de voeding moet zitten. Om serotonine aan te maken moet dit dus in voedingsmiddelen zitten waarin tryptofaan zit.

Een van de belangrijkste functies van serotonine is het regelen van het hongergevoel. Het stimuleert namelijk de maagmotiliteit, zodat de maag uit kan rekken. Serotonine stuurt dan informatie over de maagvulling (dus of de maag vol zit of niet) naar de hersenen, en zorgt daardoor voor een verzadigingsgevoel.

Serotonine heeft ook  invloed op de regulering van slaap. Dit komt doordat wanneer het donker wordt, het stofje wordt omgezet in de slaapverwekkende stof melatonine.

Volgens het Maryland University Medical Center speelt serotonine ook een rol bij het veroorzaken van migraine. Daarom is het raadzaam om bij migraine meer voedingsmiddelen te nemen waardoor serotonine wordt aangemaakt. In het regelen van de stemming speelt de hippocampus een belangrijke rol. Serotonine wordt soms ook wel het gelukshormoon genoemd omdat het depressies tegen gaat.

Als er weinig serotonine in het lichaam zit kunnen er verschillende symptomen voorkomen zoals een verhoogde zoetbehoefte, eetbuien, hoofdpijn, trage stoelgang en depressieve gevoelens.

Voedingsmiddelen waar tryptofaan in voorkomt:

  • sojabonen
  • Parmezaanse kaas
  • sesamzaad
  • cheddarkaas
  • zonnebloempitten
  • varkensvlees
  • kalkoen/kip
  • rundvlees
  • zalm
  • baars
  • ei
  • melk
  • aardappels
  • banaan
  • haver
  • gedroogde pruimen
  • tonijn
  • kaas
  • brood
  • pinda’s
  • chocolade en
  • sommige noten en zaden.

[Bron: ZoWerkthetLichaam.nl en Chivo]