Les 5 Ghreline

Ghreline wordt met name geproduceerd door de maagwand, maar ook een klein beetje door de hypothalamus. Ghreline heeft een tegengestelde werking aan leptine. Ghreline stimuleert het hongergevoel en de opbouw van vetvoorraden en dus vetopslag. Ghreline zet dus aan tot eten. Daarnaast zorgt ghreline ervoor dat men makkelijker leert, omdat het de hippocampus stimuleert. Tenslotte stimuleert ghreline bij de foetus de groei en ontwikkeling van de longen.

Het hormoon ghreline is betrokken bij het hongergevoel. Het zou het idee sterken dat overgewicht minderen, een kwestie is van de hormonen onder controle houden. Een ander experiment met milkshakes laat echter zien, dat het niet zo simpel is.

Het onderzoek

In totaal namen 46 mannen en vrouwen (65%) tussen de 18-35 jaar deel aan het onderzoek (Crum AJ 2011). De deelnemers kregen te horen dat het onderzoek in opdracht was van een milkshake fabrikant, die claimde een lage calorieën formule te willen testen. De deelnemers werden gevraagd om smaakverschillen en hongergevoel te rapporteren en er werd gekeken hoe de lichaamshormonen reageerden. De shaketest werd met voldoende tussenpauze genomen, zodat de metingen zuiver bleven. De deelnemers kregen te horen, dat de vette shake ruim 620 kcal bevatte, terwijl dat in de nieuwe formule nog niet een kwart er van was. De hele opzet was echter een leugen, aangezien er geen verschillen waren tussen beide shakes, ook niet in de hoeveelheid calorieën.

De deelnemers waardeerden de lage calorie formule, gemiddeld 7 maal gezonder dan het vette zusje. Dat is nog volgens verwachting, in tegenstelling tot wat er gebeurde met de ghrelineniveaus. In de vette shake test bleken de ghreline niveaus voor aanvang veel hoger te pieken dan bij de magere. Nog interessanter werd het, toen bleek dat het hongergevoel erna, tussen de shakes gelijk was.

Het onderzoek heeft aangetoond dat het zien, ruiken of denken aan voedsel de afgifte van ghreline kan stimuleren, wat kan leiden tot een verhoogd hongergevoel. Dit is een evolutionair mechanisme dat ons lichaam voorbereidt op voedselinname. Als je dus denkt aan veel calorieën eten, kan dit je ghreline-niveaus verhogen en je hongergevoel vergroten.

Het is echter ook belangrijk om te begrijpen dat het complexer is dan alleen ghreline. Hormonen zoals ghreline werken samen met andere factoren, zoals insuline, leptine en psychologische prikkels, om ons eetgedrag te beïnvloeden. Als je bijvoorbeeld daadwerkelijk veel calorieën eet, kunnen de hormonale reacties variëren afhankelijk van de samenstelling van de maaltijd, de snelheid waarmee je eet en andere individuele factoren.