Les 5 Aanraakoefening ‘Verbinden met je groeikracht’

Instructie

  • Duur van de oefening is ongeveer 15 minuten.
  • Lees de oefening eerst door en start dan met de oefening.
  • De oefening kun je ook uitvoeren terwijl je naar het ingesproken audiobestand luistert, deze tref je onderin de les aan.


Het kan zijn dat je meer in- en uitademingen nodig hebt tijdens de verplaatsing van je handen, bijvoorbeeld 2 of 3 ademhalingen per verplaatsing. Dan doet je het op die manier. Hoe meer jij met je aandacht en intentie aanwezig bent bij de oefening hoe meer effect de oefening op jou heeft.

De afkorting IA staat voor inademen.
De afkorting UA staat voor uitademen.


Uitwerking van de oefening 

Stap 1

  • Sta rechtop met beide voeten op de grond.
  • Sluit je ogen en maak contact met je lichaam en voel dat je voeten stevig op de grond staan.


Stap 2

  • Stel je voor dat je een boom bent en dat jouw lichaam een boom is. Het kan zijn dat je dat direct voelt in je lichaam of dat er direct een beeld in je opkomt van jou als boom. Als dat niet gebeurt neem je extra tijd om jezelf voor te stellen dat je een boom bent. Als je afdwaalt merk je dat op en breng je je aandacht weer terug naar je lichaam en naar het beeld of gevoel van jouzelf als boom.
  • Wat voor soort boom ben jij? 
    Sta daar even bij stil.
    En maak het gevoel en het beeld sterker en groter. 


Stap 3

  • Stel je voor dat er onder je voeten een wortelstelsel van jouw boom aanwezig is. Dit wortelstelsel zorgt ervoor dat je altijd kunt blijven groeien. De wortels geven jou voeding.
  • Stel je zelf de volgende vragen:
    Wat voel ik daarbij?
    Wat voor beelden komen er in mij op?


Stap 4

  • Adem 3-5 keer diep vanuit je buik in alsof je de energie/voeding van de wortels zo via je voeten in je lichaam opneemt.
  • Als je uitademt mag je ontspannen.


Stap 5

  • Buig heel rustig naar voren met je handen naar je voeten en raak met je beide handen je voeten aan.
  • Je kunt je knieën wat gebogen houden.
  • Adem in en stel je voor dat de voeding uit jouw wortelstelsel zo je handen in stroomt.
  • Je ademt uit en ontspant.
  • Je verplaatst je handen naar je knieën (IA) en je stelt voor dat je de voeding van de wortels naar je knieën brengt (UA).
  • Je verplaatst je handen naar je heupen (IA) en je stelt voor dat je de voeding van de wortels naar je heupen brengt (UA).
  • Je verplaatst je handen naar je buik (IA) en je stelt voor dat je de voeding van de wortels naar je buik brengt (UA).
  • Je verplaatst je handen naar je borstgebied (IA) en je stelt voor dat je de voeding van de wortels naar je borstgebied brengt (UA).
  • Je verplaatst je handen naar je keelgebied (IA) en je stelt voor dat je de voeding van de wortels zo naar je keelgebied brengt (UA).
  • Je verplaatst dan je handen naar je gezicht (IA) en je stelt voor dat je de voeding van de wortels naar je gezicht brengt (UA).
  • Je vouwt je handpalmen tegen elkaar en brengt ze boven je hoofd, zo hoog als je kunt en reik ook echt uit naar de hemel (IA).
  • Bij de volgende uitademing breng je je armen naar de zijkant van je lichaam en laat ze daar rusten.


Stap 6

  • Begin je armen weer rustig te bewegen en stel je voor dat je met je armen de energie en de voeding die je hebt ontvangen rustig om jouw lichaam heen verspreidt. Overal waar jij maar wilt.
  • Stel je voor en voel dat je groeit en dat je jouw ruimte inneemt.


Stap 7

  • Eindig de oefening door je handen op het gebied van je hart te leggen en zeg in stilte of hardop: “Dank je wel dat ik mag groeien” tegen jezelf.
  • Voel na hoe de voeding en de energie vanuit het wortelstelsel jou heeft kunnen laten groeien.


Hoe vaker je deze oefening doet hoe sneller jij je kunt verbinden met jouw groeikracht.

Reflectievragen

1. Welk verschil voel je voorafgaand en na afloop van de oefening?
2. Waar voelde je in je lichaam de groei het sterkst?
3. Kon je je voorstellen dat je een boom was? Welke boom was jij?


Audio ‘Verbinden met jouw groeikracht.