Les 4 Aandachtspunten bij het stellen van vragen tijdens het coachen


Als je leert om mooie vragen te stellen tijdens het coachen, houd dan rekening met de volgende aandachtspunten:

  • Blijf de cliënt aankijken.

  • Houd je hoofd een beetje scheef (= teken van ontvankelijkheid) na het stellen van de vraag.

  • Wees stil na het stellen van een vraag. Ga je vraag dus niet herhalen, herformuleren, toelichten of veranderen voordat de cliënt antwoord heeft gegeven.

  • Ga nog nét wat extra achterover zitten. Je geeft daarmee (letterlijk) nog meer ruimte aan de cliënt wat uitnodigend werkt.

  • KISS = Keep It Short and Simpel. Hoe korter en duidelijker jouw vraag, hoe duidelijker het antwoord zal zijn dat je van de cliënt krijgt.

  • Spreek met uitnodigende toon; ga aan het eind van je zin iets omhoog met de intonatie van je stem. Als je deze intonatie in je zin legt, voelt de ander zich meer uitgenodigd om te gaan praten.

  • Wees echt geïnteresseerd in de cliënt en in het antwoord dat gegeven wordt. De cliënt voelt namelijk direct of je er 100% bij betrokken bent of niet.