Les 3 Valkuilen bij afvallen

Veel mensen hebben weleens geprobeerd af te vallen. Vaak gaan ze dan minder eten en/of meer bewegen. Op zich lijkt dat logisch maar toch lukt het vaak niet om op die manier blijvend af te slanken. Hieronder staat een aantal veel voorkomende stellingen en valkuilen beschreven die vaak voorkomen bij afslanken. Iedere valkuil eindigt met een tip hoe je deze kunt voorkomen.


Stelling 1: Als ik honger heb en ik eet niet, voel ik me sterk en gedisciplineerd. Nu moet mijn lichaam wel vet gaan afbreken!

Valkuil 1: Niet eten als je honger hebt

Het voelt heel gedisciplineerd als je eetneigingen kunt weerstaan, maar als je dat doet als je honger hebt, loop je tegen een aantal problemen aan.

  • Je lichaam heeft energie nodig en krijgt het niet, dus het gaat op de spaarstand staan

  • Je lichaam blijft vragen, dus je krijgt de neiging om het eerste op te eten wat je tegenkomt

  • Als je zo’n honger opbouwt, ga je de eerstvolgende keer dat je eet, al snel te vlug eten en dan voel je je niet goed verzadigd

  • Wie wil er nou een leven lang honger lijden? Dit houd je niet lang vol

  • Je lichaam komt echt dingen tekort, dus je conditie en je humeur gaan achteruit.

Conclusie/tip: het beste moment om te eten, is het moment dat je honger hebt!


Stelling 2: Als je wilt afvallen, mag je niet snoepen, snacken of overeten.

Valkuil 2: Jezelf dingen (laten) verbieden

Wat voor gevoelens en gedachten kan het geven als jou iets verboden wordt, op welk gebied dan ook?

  • Opstandig
  • Oneerlijk
  • Zielig, medelijden met mezelf
  • Machteloos.

Als mensen hebben wij een ingeboren afkeer van dingen die verboden zijn. Zeker als het gaat om dingen die andere mensen wel doen en die jij niet mag. Dat geeft hen voordeel en heel vroeger betekenden die extra mogelijkheden dat die ander daardoor een grotere kans op overleven had dan jij. Dat wilde je niet! Jij wilt dus van nature meer mogelijkheden hebben dan andere mensen. Het gevolg is, dat je het niet volhoudt om lang met allerlei ‘verboden’ te leven. Ook niet als het over eten en drinken gaat.

Conclusie/tip: je leven en je afslankpoging worden gemakkelijker als je als uitgangspunt neemt: ik mag alles, dus wat wil ik?


Stelling 3: Als ik wil afslanken, begin ik op maandag, op 1 januari of aan het begin van de maand.

Valkuil 3: ‘Op maandag beginnen’

Veel mensen nemen zich voor om af te gaan vallen en bepalen dan een startdatum, vaak aan het begin van een week, maand of jaar. Maar daar is iets vreemds aan: als je nu weet dat je anders wilt leven, waarom begin je daar dan straks pas aan?

“Eigenlijk wil ik het niet, maar ik moet het van mezelf.” Of: “nu kan ik het niet”. Of: “als ik eenmaal begin, is mijn leven niet meer leuk en makkelijk.”

Al dit soort onderliggende gedachtes, maken het erg moeilijk om je leefstijl te veranderen op een blijvende manier. Je knaagt aan je eigen zelfvertrouwen voordat je begonnen bent.

Conclusie/tip: óf je wilt voortaan gezonder leven en beter voor jezelf zorgen, óf niet. Als je het wilt, doe het dan meteen.


Stelling 4: Als ik wil weten hoe het gaat, kan ik het beste naar de weegschaal kijken.

Valkuil 4: Naar de weegschaal staren

De weegschaal is een hulpmiddel dat wij hebben uitgevonden om te bepalen hoeveel we op dat moment wegen. Hij is niets meer dan dat, hij kan je niet een dagelijks oordeel geven over hoe het met je gaat.

  • Gewichtsverandering kan betekenen dat je spieren verliest, in plaats van vet. Dat is meestal geen verbetering.
  • Door hormoonschommelingen of een andere inhoud van je darmen of blaas, kun je

1 tot 3 kilo meer of minder wegen dan de dag ervoor. Maar je kunt onder normale omstandigheden nauwelijks meer dan 1 kilo gewicht per week verliezen. Wat vertelt dagelijks wegen je dan eigenlijk?

  • Spieren zijn zwaarder dan vet. Wie gaat sporten, kan dus aankomen en toch slanker worden.
  • Mensen krijgen zelden een vrolijke dag als ze zich slecht voelen en de weegschaal geeft aan dat ze iets lichter zijn. Ze kunnen wel een rotdag krijgen als ze zich goed voelen en dan zwaarder blijken te zijn.

Conclusie/tip: je belangrijkste ijkpunt is hoe je je op dat moment voelt. Wellicht kan je concluderen dat je je steeds beter gaat voelen. De weegschaal is daarbij niet meer dan een hulpmiddel. Bedenk een gezonde manier om dat hulpmiddel te gebruiken.


Stelling 5: Als ik altijd druk en actief ben en mezelf steeds flink uitput, val ik sneller af.

Valkuil 5: Inspanning, maar geen ontspanning

Stel dat je uitgeput bent, wat doe je dan liever: ingewikkelde klusjes of eenvoudige klusjes? (eenvoudige klusjes)

Wat zou makkelijker zijn voor je lichaam, suikers verbranden of vet afbreken?

(suikers verbranden – vet afbreken is een behoorlijk ingewikkeld proces dat de nodige energie vraagt)

Als je te weinig rust krijgt, gaat je lichaam dus niet snel vet afbreken. Het heeft liever suikers.

Conclusie/tip: bij gezond afvallen horen niet alleen gezond eten en voldoende bewegen, maar ook voldoende ontspannen.


Daan

Daan is een man van 47 jaar, 1,82 meter en weegt 87 kilo. Hij heeft hiermee overgewicht (BMI van 26,3).

Hij is al een paar jaar bezig met afvallen. Hij is zelfs al een keer 10 kg afgevallen (door een crash dieet). Maar helaas zijn die kilo’s er ook weer bijgekomen. Hij merkt dat het steeds lastiger wordt om de kilo’s kwijt te raken en is daarom naar een Voeding & Gedrag-Adviseur gegaan.

Daan heeft het gevoel dat hij helemaal niets meer mag eten als hij af wil vallen. Hij begint altijd vol goede moed met heel weinig te eten (1.200 kcal per dag), maar dat houdt hij nooit lang vol. Simpleweg omdat zijn lichaam honger heeft. En tegen honger valt niet te vechten. Misschien even. Maar zodra Daan moe en/of gestrest is, dan gaat hij toch weer eten. En dan vaak niet de gezonde producten.

Zijn Voeding & Gedrag-Adviseur heeft vooral geadviseerd om voldoende en verzadigend te eten. Dus veel gezonde, pure producten met voldoende eiwitten en vezels. En niet minder dan zijn BMR van 1.860 kcal. Dat betekent heel veel groenten (minimaal 250 gram per dag,), fruit en volkoren producten, mager vlees, vis en zuivel en niet te veel noten. Voldoende water elke dag en geen alcohol (dat zijn allemaal loze calorieën en zorgen ervoor dat je meer eet).

Door elke dag ongeveer 350 kcal minder te eten dan normaal, valt hij in 20 dagen één kg af (1 kg = 7.000 kcal). In 3,3 maanden zal hij dan een gezond gewicht van 82 kg kunnen hebben (5 kg afvallen).