Les 4 Ademoefening ‘De Flowademhaling’



De Flowademhaling

De flowademhaling is een zeer krachtige ademtechniek die ervoor zorgt dat je meer in balans komt op fysiek, emotioneel en mentaal niveau.

Er is een video beschikbaar met de uitleg van de Flowademhaling en hieronder lees je over de uitwerking van de oefening.



Uitwerking van de oefening

Bij het beoefenen van de flowademhaling maak je gebruik van het flowsymbool zoals hieronder afgebeeld.

Het is een oneindigheidsteken met een cirkel in het midden.

Je volgt met je ogen het oneindigheidsteken terwijl je in- en uitademt. Hierdoor verplaatst je aandacht zich van de ene kant van je lichaam naar de andere kant. Net alsof je naar een tenniswedstrijd kijkt. Op deze manier ontstaat een wisselwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft.

Dat zorgt voor balans, innerlijke ruimte en rust.

Hieronder zie je een afbeelding van het flowsymbool met pijltjes:

Het is de bedoeling dat je de richting van de pijltjes volgt met je ogen terwijl je in- en uitademt. In het gebied van de cirkel adem je in en in het gebied buiten de cirkel adem je uit. De inademing staat voor ontvangen, de uitademing staat voor loslaten. Op het moment dat je een intentie verbindt met de in- en de uitademing werkt deze ademtechniek nog intenser.

Hieronder zie je de afbeelding van het flowsymbool met de cijfers 1 t/m 8:

De cijfers gebruik je terwijl je jouw in- en de uitademing telt.

De cijfers 1, 2 en 3 staan voor het moment van de inademing, de cijfers 4, 5, 6, 7 en 8 staan voor het moment van de uitademing. De pauzes bevinden zich telkens in de overgang van de cirkel naar de beide zijkanten. Dus tussen 3 en 4 en tussen 8 en 1.

Stap 1

  • Je start met inademen aan de linkerkant bij het cijfer 1 en je telt 1, 2, 3 waarbij je de pijltjes volgt en oversteekt naar de rechterbovenkant van de cirkel.

Stap 2

  • Je pauzeert even en start bij 4 met de uitademing en je telt 4, 5, 6, 7, 8.

Stap 3

  • Dan kom je aan bij de onderkant van de rechterkant van de cirkel, je pauzeert even en dan volgt de inademing bij 1, 2, 3.

Stap 4

  • Er is een korte pauze en de uitademing start bij de 4 bovenaan de linkerzijde van de cirkel en je telt 4, 5, 6, 7, 8.

Stap 5

  • Je eindigt onderaan de linkerzijde.


Dit was één flowademhaling. Bij het getal 1 begin je weer met de inademing en je herhaalt de stappen 1 t/m 5.

Ga op zoek naar je eigen tempo. Als je wat sneller ademt tel je sneller, als je langzaam ademt tel je langzamer. Ga niet haasten en neem de tijd om met deze techniek te oefenen. Je gaat merken dat je bij de flow-ademhaling langer leert uit te ademen dan in te ademen. Het gevolg is dat je ademhaling daardoor rustiger wordt.

Reflectievraag

  • Wat heb je ervaren tijdens en na het uitvoeren van de Flowademhaling?