Les 2 Extra vitamines en mineralen bij stress

Stress vraagt veel van je lichaam.  Extra vitamines en mineralen kunnen zorgen voor een betere werking van het lichaam dat onder stress gebukt gaat. Vooral de volgende:

  • Magnesium
  • Vitamine C
  • B-vitaminen.

Magnesium laat je spieren ontspannen, is goed voor de bloeddruk en zorgt voor de omzetting van serotonine en melatonine (geluks- en slaaphormoon), zorgt voor een verbeterde insulinewerking en is nodig voor de energieproductie. Magnesium tref je vooral aan in:

  • Rauwe cacao
  • Amandelen (en andere noten)
  • Broccoli
  • Groene bladgroenten
  • Pompoenpitten
  • Zonnebloempitten
  • Avocado.


Francine

Francine is 43 jaar en 1,73 meter. Ze heeft haar hele volwassen leven 63 kg gewogen, maar de afgelopen twee jaar is ze langzaam 5 kg zwaarder geworden. Hoewel ze een gezond BMI heeft van 22,7, wil ze wel graag haar extra kilo’s kwijt.

Ze is op aanraden van een vriendin terecht gekomen bij een Voeding & Gedrag-Adviseur. Samen bekijken ze haar vraagstuk en haar eetpatroon. Wat ze zagen was dat Francine geregeld eetbuien heeft met ongezond snacken, wanneer ze stress ervaart. Ze geeft aan dat haar relatie niet goed gaat en dat dat veel spanning geeft. Ze merkt dat ze dan snel naar chocolade en chips grijpt. Ze kan dan ook geen maathouden en kan zo een hele reep chocolade in één keer opeten. Na afloop heeft ze ongelofelijke spijt en baalt ze er heel erg van. Maar de volgende keer dat ze stress heeft, doet ze het weer.

Door het bijhouden van een snackdagboek kwam ze erachter dat ze echt uit onrust en emotie eet. Vaak als er ruzie is, grijpt ze daarna naar een reep chocolade of een zak chips.

Ze hebben het daar samen over gehad en tot de conclusie gekomen dat ze meer gebaat zou zijn bij relatietherapie op dit moment.

De Voeding & Gedrag-Adviseur heeft haar wel geadviseerd om tijdens deze stressvolle periode extra Magnesium, Vitamine B & C bij te slikken.