Les 2 Diëten

Er zijn nogal wat verschillende diëten. De meeste diëten zijn gebaseerd op dingen die je allemaal niet mag. En juist als je iets niet mag ben je er op gefocust. Denk maar eens niet aan een roze olifant…. Dus beter is het om de aandacht te leggen op wat je allemaal wel mag.

Door de tijd heen zijn er veel diëten gekomen en ook weer een hoop gegaan. Enkele bekende diëten zijn:

  • Mediterrane dieet
  • Ketogeen dieet
  • Atkins
  • South Beach
  • Bloedgroep dieet
  • Montignac
  • Cambridge 1000
  • Anti-Allergie
  • Detoxen
  • Interval Vasten
  • Weight Watchers
  • Sonja Bakker
  • Alli Afslankpil
  • Body Invest
  • Slimline
  • Modifast Intensive
  • HCG Injectie
  • Acupunctuur
  • Voedselzandloper.

Elke dieet heeft zijn specifieke voor- en nadelen. Maar geen enkel dieet werkt op de lange termijn. Alleen een aangepaste gezonde leefstijl heeft een levenslang effect.

Het Paleo-dieet en veganisme zijn twee bekende diëten die niet echt als dieet worden gezien maar meer als levensstijl. We zullen ze hierna toelichten.


2.1 Paleo-dieet
Het Paleo-dieet, dat ook wel paleolithisch dieet of ‘jager-verzamelaardieet’ wordt genoemd, is gebaseerd op de veronderstelde voeding van de menselijke voorouders in het paleolithicum, een periode van 2,5 miljoen jaar tot 10.000 jaar geleden. Het is volgens sommigen geen dieet maar een manier van leven.

Dit dieet bestaat vooral uit vis, vlees van dieren die zich met grassen gevoed hebben, groenten, fruit, wortels en noten. Het bevat geen granen, bonen, zuivel, zout, geraffineerde suiker of verwerkte oliën. Er wordt aangenomen dat de moderne mens sinds de intrede van de landbouw genetisch nauwelijks is veranderd en dat een ideaal dieet lijkt op dat van onze voorouders die jager-verzamelaars waren.

De grondlegger van het huidige Paleo-dieet is Loren Cordain.

2.2 Veganisme
Veganisme is een levenswijze waarin gestreefd wordt naar het vermijden van het gebruik van dierlijke producten. Als zodanig gelden als eerste de delen van het dierenlichaam of producten die daarvan vervaardigd zijn (zoals vlees, gelatine, leer, bont en wol) en ten tweede de door dieren voortgebrachte producten, zoals zuivel en honing. Vaak worden alternatieven gevonden in het gebruik van plantaardige voedingsmiddelen en materialen. Voor de meeste veganisten geldt ook dat zij kiezen voor deze leefwijze omdat ze het dierenleed willen verminderen en een bijdrage aan een beter milieu willen hebben.

Colin Campbell (the China Study) is de grondlegger van het veganisme.