Les 1 Inleiding

Nu weten waarom slaap belangrijk is, wat slaap precies is en daarmee wat het voor ons betekent, reist de vraag: Wat gebeurt er als we te weinig slapen?

Beantwoord voor jezelf eerst de volgende vraag:

Wat gebeurt er als ik een paar uur slaap mis?

 A.      Niets, ik ga altijd heel goed op een paar uur minder slaap.

 B.      Wellicht voel ik me wat moe en dan slaap ik bij, bijvoorbeeld in het weekend.

 C.      Het is mentaal een probleem voor mijn concentratie en energie

 D.      Het is mentaal en fysiek voor mijn hele lichaam een probleem.

In dit hoofdstuk vinden we antwoorden op de volgende belangrijke vragen:

  • Wat gebeurt er als we enkele uren missen in 1 nacht?
  • Wat gebeurt er als we één of een paar nachten te weinig slapen?
  • Wat nu als we echt structureel te weinig slapen?
  • Wat maakt het verschil als we langer opblijven, als we eerder opstaan of beide?

Eenvoudig gesteld leiden de bovenstaande punten tot slaaptekort. Dat kan variëren van acuut en korte termijn slaaptekort tot lange termijn en chronisch slaaptekort. Ze verhogen het risico op problemen van het brein en het gehele lichaam. Problemen voor het individu zelf maar ook voor hun naasten en hun omgeving. Hoog tijd dus om hier verder in te duiken.